Consumul regulat de sucuri duce la îmbătrânirea celulelor!

Numeroase cercetări și articole vorbesc despre rolul sucurilor în apariția și susținerea obezității. Un nou studiu, însă, realizat de către cercetători de la UC San Francisco și publicat în American Journal of Public Health, susține că un consum regulat de băuturi îndulcite este asociat cu îmbătrânirea celulelor.

Studiul a scos la iveală faptul că telomerii – unitățile protectoare ale ADN-ului care acoperă capetele cromozomilor din celule – erau mai scurți în celulele albe ale participanților la studiu care au declarat un consum mare de sucuri.

Lungimea telomerilor din celulele albe – care pot fi mai ușor măsurați – a fost asociată în trecut cu durata de viață la oameni. Telomerii mai scurți sunt considerați, de asemenea, factori de risc pentru apariția unor boli cronice legate de procesul de îmbătrânire, precum boli de inimă, diabet și unele tipuri de cancer.

„Un consum regulat de sucuri îndulcite cu zahăr poate influența evoluția bolilor, nu doar prin destabilizarea echilibrului metabolic al zaharurilor, dar și prin accelerarea îmbătrânirii țesuturilor”, a comentat dr. Elissa Epel, profesor de psihiatrie la UCSF și autoare a studiului. „Asta este prima dovadă că sucul este asociat cu scurtarea telomerilor. Această descoperire este valabilă pentru oricine, indiferent de vârstă, rasă, venit sau nivel de studii. Scurtarea telomerilor începe mult înainte ca boala să se instaleze.” Scurtarea telomerilor a mai fost legată în studii anterioare de oxidarea țesuturilor, de inflamații și de rezistența la insulină.

Bazându-se pe ce se știe despre scurtarea telomerilor și speranța de viață la oameni, cercetătorii de la UCSF au calculat că un consum de aproximativ 600 de ml de suc pe zi este asociat, în timp, cu o îmbătrânire a organismului cu aproximativ 4,6 ani. Efectul de îmbătrânire pe care îl produce consumul de suc îndulcit cu zahăr asupra organismului, spune dr. Elissa Epel, este comparabil cu efectele fumatului.

Cercetătorii de la UCSF au măsurat telomerii din probele de ADN ale 5.309 participanți, cu vârste între 20 și 65 de ani și fără un istoric medical de boli cardiovasculare.

Reclame

Alimente care te ajută să elimini toxinele din organism

Organismul uman are un sistem foarte eficient de eliminare a toxinelor. Când, însă, alegerile noastre de zi cu zi și stilul de viață nesănătos afectează organele care se ocupă de detoxifiere, e cazul să îi venim un pic în ajutor. Eliminarea toxinelor duce la stimularea sistemului imunitar și la o stare de sănătate mai bună.

Pentru a împiedica acumularea de toxine în organism, este recomandat să eviți mâncărurile procesate, să faci mult sport (toxinele sunt eliminate eficient prin transpirație), să bei multă apă și ceaiuri și să renunți la alcool și tutun. Pe lângă toate acestea, însă, apelează cu încredere și la o serie de alimente care au capacitatea de a elimina toxinele din organism. Iată despre ce este vorba:

Portocalele

Portocalele sunt bogate în antioxidanți și vitamina C, care are multiple beneficii pentru organism. Ajută la buna funcționare a ficatului prin stimularea producerii de glutation, un compus esențial pentru detoxifierea ficatului.

Lintea

Lintea conține foarte mult zinc, de care organismul are nevoie pentru procesele metabolice din organe. În plus, lintea conține multe fibre, astfel că ajuta la eliminarea toxinelor, la scăderea colesterolului și la echilibrarea glicemiei.

Iaurtul

Probioticele din iaurt ajută la dezvoltarea bacteriilor „bune” din intestine, astfel încât organismul poate procesa și elimina mai ușor toxinele.

Pătrunjelul

Pătrunjelul conține foarte mulți antioxidanți și compuși cu capacitatea de a se „lipi” de mercur și alte metale din țesuturi, permițând astfel eliminarea lor.

Usturoiul

Usturoiul stimulează sistemul imunitar și ajută la detoxifierea ficatului. Cantitățile ridicate de sulf conținute de usturoi îl plasează în topul alimentelor pentru detoxifiere.

Ceaiul verde

Ceaiul verde este un element de bază în curele de detoxifiere datorită cantităților mari de antioxidanți pe care le conține. De asemenea, ceaiul verde este energizant și te scapă de oboseală.

Ardeiul roșu

Vitamina C este esențială pentru detoxifiere pentru că transformă toxinele în substanțe digerabile. Un ardei roșu conține de 3 ori mai multă vitamina C decât o portocală.

Varza

Varza ajută la detoxifierea ficatului și, pentru că conține cantități mari de fibre, reglează tranzitul intestinal și stimulează eliminarea toxinelor. În plus, varza conține sulf, care este esențial pentru descompunerea substanțelor chimice și eliminarea lor din organism.

Busuiocul

Busuiocul are proprietăți anti-bacteriene și conține foarte mulți antioxidanți care protejează ficatul. Ingredientele active din busuioc sunt terpenoidele. Busuiocul ajută la digestie și detoxifiere, susține buna funcționare a rinichilor și acționează ca diuretic.

Sfecla roșie

Sfecla roșie conține un amestec unic de fitochimicale și minerale care luptă împotriva infecțiilor, curăță sângele și ficatul. În plus, sfecla ajută la oxigenarea celulară, reduce inflamațiile și ajută în curele de slăbire.

Postul și dietele au efect antiinflamator asupra organismului

Dacă ții post, dar optezi pentru mâncăruri sănătoase, dacă te-ai hotărât să ții o dietă care presupune reducerea considerabilă a porțiilor, ultimele cercetări în domeniul nutrițional vin cu o veste bună pentru tine: tocmai ai făcut primul pas în prevenirea diabetului de tip 2, aterosclerozei și bolii Alzheimer.

Cercetători de la Facultatea de Medicină Yale au descoperit că un anumit compus chimic produs de organism în perioadele în care ții dietă sau post poate bloca o parte a sistemului imunitar implicată în apariția și dezvoltarea anumitor boli inflamatorii, precum cele menționate mai sus.

Inflamazomii sunt un set de proteine care declanșează răspunsul inflamator în organism în cazul mai multor boli autoimune, dar și la alte boli precum Alzheimer, diabetul de tip 2 sau bolile autoinflamatorii. Cercetătorii spun, însă, că au descoperit un anumit compus – BHB – care poate inhiba inflamazonii.

BHB este un produs metabolic al organismului ca răspuns la post, la exerciții intense sau perioade de restricții calorice. Vishwa Deep Dixit, profesor la Yale, spune că era cunoscut faptul că postul și reducerea numărului de calorii consumate zilnic duce la reducerea inflamațiilor în organism, însă era neclar felul în care funcționează acest mecanism.

„Rezultatele studiilor noastre sugerează că compușii metabolici precum BHB, care sunt produși în timpul perioadelor de post, de dietă sau de exerciții intense pot inhiba inflamazomii.”, a spus Dixit.

Nu te grăbi, însă, să ții post cu crenvuști și pateu vegetal, nici diete care presupun să consumi doar o salată pe zi și un pahar de apă cu lămâie de dimineață. Optează, în schimb, pentru o dietă echilibrată și sănătoasă, cu un număr de calorii mai redus decât cea actuală, și fă-ți un program de exerciții regulat, pentru a beneficia la maxim de efectele antiinflamatorii asupra organismului.

Câtă apă minerală bem?

Pentru a trăi, apa ne este indispensabilă. Însă, în ziua de azi, trebuie să ne orientăm către apa îmbuteliată din magazine căci de la robinet nu mai putem bea din cauza clorului, paraziților și a altor substanțe organice. Într-adevăr, mai există și soluția de a fierbe apa de la robinet și de a o răci înainte de a o consuma. Pentru sănătatea noastră și pentru o stare de bine e indicat să bem apă minerală. Însă, în timp, de la atât consum (în general al aceluiași brand de apă) organismul se obisnuiește și există factori care pot determina efecte negative.

Consumul rațional de apă minerală

Apa minerală, carbogazoasă sau plată, nu poți să o cumperi doar pentru că preferi un anumit design de sticlă, îți place eticheta, alegi prețul cel mai ieftin sau ai încredere în brand-ul respectiv. Decizia ta trebuie să se bazeze pe informațiile de pe etichetă.

S-a observat că dacă bei pentru o perioadă îndelungată apă minerală cu un indice mare de mineralizare, aproximativ 2 litri pe zi, poți avea probleme. Ar însemna ca mereu să asimilezi din apă aceleași săruri minerale, ioni, în aceleași proporții. În timp, acumulările de calciu din apă pot duce la calculi renali. Alt mineral care îți poate face rău este sodiul (Na+). Hipertensivii trebuie să se ferească de el și, de asemenea, cei care vor să evite retenția de apă. Pentru binele tău, medicii recomandă consumul de apă minerală cu un indice de mineralizare mic sau alternarea a două tipuri de apă cu indici de mineralizare diferiți. Trebuie să cauți în supermarket o apă minerală cu un indice mai mare și alta cu un indice mai mic de mineralizare.

Ce să cumperi

Când te uiți pe eticheta sticlei de apă, observă compoziția și puritatea ei. Mai precis, verifică dacă gradul de mineralizare totală este sub 500 mg/l. Asta înseamnă că este o apă slab mineralizată. Deci, o poți bea zilnic. Dacă vrei să previi sau să te ajuți in caz de afecțiuni renale sau cardiace, consumă apă minerală cu un conținut redus de sodiu (Na+). Pentru prevenirea osteoporozei sau a cariilor este indicată apa minerală bogată în fluor.

Alternarea este cuvântul cheie

Apa minerală trebuie alternată cu apă de izvor. Corpul are nevoie din când în când de un răgaz ca să nu fie expus acumulării de minerale. Apa de izvor are un conținut redus de minerale (inclusiv sodiu), deci indicele de mineralizare este mic (82mg/l). Sfatul specialiștilor este de a bea apa minerală pe lângă care vei consuma și apă de izvor. Nu amândouă deodată, în sensul că îți pui jumătate de pahar de un fel și cealaltă jumătate de alt fel. Pur și simplu bei un pahar cu apa minerală acum, iar mai târziu bei apă de izvor. Și tot așa. Atenție: în cazul copiilor, ei sunt sensibili, pot să consume apă cu maxim 120 mg/l grad de mineralizare. Tot pentru copii și mai ales bebeluși se poate folosi apa de izvor îmbuteliată la gătit.

Apa ne ajută enorm

Să bei un pahar de apă dimineața după ce te-ai trezit și unul seara înainte de a te băga la somn. Nu uita că apa previne creșterea colesterolului, tensiunea ridicată, artrita și te ajută în lupta împotriva celulitei sau a kilogramelor în plus.

Ce se întâmplă când strănutăm?

Strănutul diferă de la persoană la persoană; sunt unele persoane care strănută zgomotos, altele sunt tăcute sau grațioase. Sunt persoane care se străduiesc din răsputeri să nu lase strănutul să se dezlănțuie și altele care strănută atât de zgomotos, că pot trezi și vecinii. Mai sunt și cele care strănută doar o dată și altele care strănută chiar și de 5 ori la rând. Iată care sunt curiozitățile legate de strănut:

Strănutul este un act reflex involuntar
de protecție ce nu poate fi controlat, la fel ca și în cazul tusei. Odată ce capetele nervoase minuscule din nas transmit drept mesaj creierului că există intruși (praf, polen sau, mai frecvent în aceasta perioadă, iritația mucoasei nazale din urma unei răceli), strănutul este inevitabil.

Strănuturile prind viteza
. Viteza aerului poate să atingă și 160 km/h și stropii unui singur strănut pot trimite și 100.000 de germeni în aer.

Nu strănuți când dormi. Acest lucru este posibil din cauză că nervii care se ocupă cu acest act reflex se odihnesc și ei.

Ochii nu sar din orbite dacă strănuți cu ei deschiși. Obiceiul de a închide ochii în timpul strănutului nu este ca să prevină ieșirea ochilor din orbite (ei sunt foarte bine atașați), ci este tot un act reflex incontrolabil. Bineînțeles, poți să strănuți și cu ochii deschiși, dar e nevoie de exercițiu intens ca să reușești acest lucru, mai ales dacă ești acel tip de persoană cu strănut puternic.

În timpul strănutului NU se opresc bătăile inimii. Unul dintre lucrurile pe care creierul nu îl transmite este să se oprească inima. Ritmul bătăilor se schimbă temporar, dar inima continuă să bat, indiferent de cât de tare strănuți.

Odată pornit, nu mai poate fi oprit
. Cu toate acestea, există o senzație de dinaintea strănutului care te avertizează și atunci mai poți face ceva. Dacă nu este sub nicio formă momentul pentru un strănut, poți să te ciupești de anumite părți ale feței ca să stimulezi anumiți nervi și vei reuși să scapi temporar. Zonele cele mai eficiente sunt: vârful nasului, buza superioară și spațiul dintre sprâncene sau poți să pui presiune cu degetele pe lobul urechii.

Și, la final, un filmulet cu multe strănuturi 🙂

Detoxifierea după sărbători

După orice sărbători sau petreceri la care ne-am bucurat de mai multă mâncare decât trebuia, e bine să facem o mică pauză pentru detoxifiere. În plus, mâncăm zilnic produse cu diverși coloranți, conservanți, îndulcitori, etc, de care e bine să ne curățăm periodic. Corpul nostru lucrează zilnic la detoxifierea noastră, iar reușim să includem în alimentația zilnică alimente care au efect de detoxifiere, atunci îi vom veni în ajutor, iar procesul se va efectua mai repede și mai eficient. În general, este indicat să facem detoxifiere măcar de două ori pe an, timp de câteva săptămâni sau atât cât putem.

Fibrele, prietenele detoxifierii

Cea mai simplă modalitate la care putem apela pentru detoxifiere este creșterea aportului de fibre din surse naturale. În timpul meselor prilejuite de sărbători poți include surse de fibre în alimentele pregătite, în special în salate. A doua zi poți începe o mini cură cu mai multe produse bogate în fibre. Iată ce poți consuma pentru a-ți îmbunătăți aportul de fibre:

  • Fulgi de ovăz;
  • Semințe de in, semințe de susan;
  • Fibre de psyllium;
  • Cereale integrale, musli;
  • Pâine integrală, de secară;
  • Făină integrală, de secară, de soia;
  • Fasole alba uscată și gătită;
  • Linte uscată și gătită;
  • Mazăre gătită;
  • Nuci, migdale, arahide;
  • Prune uscate, stafide;
  • Smochine uscate, curmale uscate;
  • Fructe de padure.

Salatele sunt la putere

În timpul detoxifierii salatele sunt nelipsite! Dacă se poate, e bine ca orice se consumă să fie însoțit de o salată la aceeași masă. Sau masa în sine să constituie o salată. Cu cât mai multe legume și verdețuri, cu atât mai bine. Bineînțeles crude și, dacă se poate, cu tot cu coajă, în special castraveții. Folosește pe lângă frunzele de salată și frunze crude de spanac, leurdă, untișor, rucola, ridichi, ardei etc. Pune pătrunjel proaspăt sau mărar. Nu uita de salatele de morcovi și țelină, varză, vinete sau sfeclă roșie. Adaugă la salate semințe și utilizează zeama de la o lămâie proaspătă în locul oțetului. Folosește ulei de măsline extravirgin și nu ocoli la nici o salată ceapa, fie verde, roșie sau de care ai.

Crușin, aloe vera și ghimbir

În completarea procesului de detoxifiere pot fi incluse și cafeaua măcinată sau drojdia. Sunt tot surse de fibre. Pentru detoxifiere se poate utiliza pe termen scurt crușinul sau aloe vera. Nu neglija hidratarea cu apă plată, apa plată cu lămâie sau ceaiurile. Pentru eliminarea toxinelor încearcă și ceaiul de ghimbir. Este bun pentru durerile de stomac, indigestie, balonări. Se curăță coaja de la rădăcina de ghimbir și se rade jumătate de linguriță la o cană de apă fiartă. Se lasă la infuzat 10 minute. Se poata adăuga lămâie. Miere se pune doar după ce nu mai e fierbinte ceaiul.

Efectele benefice ale băilor termale

Ne plângem că nimic nu mai este curat și sănătos în jurul nostru, dar Pământul încă o dată ne oferă tot ce este mai bun, iar noi, românii, suntem cei mai norocoși să avem chiar sub nasul nostru o asemenea comoară gratuită cum e apa termală.

În zilele noastre sunt subestimate beneficiile acestor ape, poate din cauză că i-am vazut pe bunici și părinți cum apelează la ele pentru tratarea “bolilor bătrâneții”, cum ar fi reumatismul sau poliartitrita, dar acestea pot fi folosite indiferent de vârstă și în alte numeroase afecțiuni, atât externe, cât și interne.

Izvoarele ale căror ape sunt puternic mineralizate (conțin sulf, dioxid de carbon, calciu magneziu, zinc, seleniu, cupru, potasiu, iod, brom ș.a.) și încălzite natural (între 20 și 50 de grade Celsius) își pot câștiga fără nici o reținere titulatura de “farmacie naturală”.

În România există multe complexe balneoclimaterice, răsfirate prin cele mai încântătoare colțuri ale țării: Băile Tușnad, Călimănești – Căciulata, Băile Govora, Covasna, Sovata, Băile Felix, Băile 1 Mai, Băile Herculane, Vatra Dornei… iar lista nu s-a terminat. După cum observi, ai de unde alege, iar aceste zone nu sunt recomandate doar pentru tratament, ci și pentru relaxare sau drumeții.

Cura balneo și indicații

Este recomandată persoanelor de toate vârstele, băile termale fiind indicate pentru:

  • afecțiuni ale aparatului locomotor (sechele posttraumatice ale membrelor, răspânditul reumatism, refacerea tonusului muscular, recuperarea mobilității);
  • afecțiuni neurologice periferice (pareze ușoare ce se pot recupera, sindromul de coadă de cal ș.a.);
  • afecțiuni ale aparatului respirator (Băile de la Covasna sunt perfecte pentru aerosoli și inhalații);
  • afecțiuni ginecologice inflamatorii;
  • afecțiuni cutanate (sunt recomandate în psoriazis sau afecțiuni fungice, în prevenirea îmbătrânirii pielii, în cazul dermatitei atopice);
  • afecțiuni cardiovasculare (stimuleaza vasodilatatia) și chiar în ameliorarea venelor varicoase;
  • afecțiuni digestive și boli interne (cum ar fi sechelele hepatice).

Pentru adaptare și pentru ca organismul să aibă un răspuns pozitiv la tratament, este nevoie de o cură balneoclimaterică de 3-7 zile, iar efectele pot dura până la un an.

La ce să te aștepți?

Sunt și complexe deschise pe toata perioada anului (Băile Felix) drept urmare, îmbăierea în bazinele termale este posibilă și în sezonul rece.

La Sovata sau Băile Tușnad sunt amenajate și pârtii de schi, deci iată două posibilități de a-ți petrece revelionul.

Dacă seara ești în căutare de locații zgomotoase, este posibil să rămâi dezamăgită. Localurile și magazinele au stingerea destul de devreme.

În cazul în care observi în bazine grupuri de oameni ce așteaptă răbdători “ceva”, să știi că aceștia sunt așezați special lângă niște robineți (dacă te uiți mai bine îi observi) unde așteaptă ca jetul proaspăt și cald de apă minerală să îi învăluie în toată splendoarea (ce-i drept, este tare plăcută senzația). E mare bătaie pentru acele jeturi, drept urmare să te aștepți la lupte teritoriale.

O dietă bogată în grăsimi întârzie îmbătrânirea creierului!

Un studiu realizat de un grup de cercetători din Danemarca, susținut de către Centrul pentru Îmbătrânire Sănătoasă, Universitatea din Copenhaga și Institutul Național pentru Sănătate, sugerează faptul că semnele îmbătrânirii creierului pot fi întârziate prin adoptarea unei diete bogate în grăsimi. Studiul a fost realizat pe șoareci, însă cercetătorii speră ca aceste rezultate să ajute la dezvoltarea unui tratament pentru copiii suferind de îmbătrânire prematură, dar și pentru pacienții cu boli precum Alzheimer sau Parkinson.

Cercetătorii din Danemarca au studiat șoareci cu un defect în sistemul de regenerare al ADN-ului. La oameni, acest defect cauzează sindromul Cockayne, care determină îmbătrânirea prematură și decesul la vârste curpinse între 10 și 12 ani. Studiul a arătat că trecerea șoarecilor cu sindromul Cockayne pe o dietă bogată în grăsimi a întârziat procesul de îmbătrânire și efectele acestuia, precum pierderea auzului sau pierderea în greutate.

Cercetatorii au observat rezultate foarte pozitive în situațiile în care șoarecilor li s-au dat așa-zișii acizi grasi cu lanț mediu care se găsesc, de exemplu, în uleiul de cocos.

„În celulele copiilor cu sindromul Cockayne, am demonstrat anterior că îmbătrânirea este rezultatul activității constante a mecanismului de regenerare. Acesta consumă toate resursele și cauzează îmbătrânirea foarte rapidă a celulelor. Sperăm, de aceea, că o dietă bogată în ulei de cocos sau alte grăsimi similare poate avea un efect benefic, pentru că celulelor creierului le este furnizat combustibil suplimentar și astfel au puterea să repare daunele”, a comentat Morten Scheibye-Knudsen, de la Institutul Național de Sănătate din Danemarca.

Studiul a fost publicat în revista de specialitate Cell Metabolism.

Știai că grupa de sânge ne poate influența memoria?

Potrivit unui studiu publicat în luna septembrie în Neurology, jurnalul medical al Academiei Americane de Neurologie, persoanele cu grupa de sânge AB au mult mai multe șanse să sufere de pierderi de memorie odată cu înaintarea în vârstă, în comparație cu persoanele cu alte grupe de sânge.

AB este cea mai rară grupă de sânge, apărând la doar aproximativ 4% din populație. Studiul a arătat că persoanele cu grupa de sânge AB au cu 82% mai multe șanse să dezvolte probleme de gândire și memorie, care pot duce la demență, decât persoanele cu alte grupe de sânge. La polul opus, studii anterioare au arătat că persoanele cu grupa de sânge 0 au un risc mai scăzut de boli cardiace și de atac cerebral, factori care cresc riscul pentru pierderi de memorie și demență.

Studiul publicat în Neurology face parte dintr-o cercetare mai extinsă, în cadrul căreia mai mult de 30.000 de persoane au fost monitorizate pentru aproximativ 3,4 ani. Dintre subiecții cu grupa de sânge AB, 6% au întâmpinat tulburări cognitive, în timp ce în rândul subiecților cu alte grupe de sânge procentul a fost de 4%. „Grupa de sânge este legată, de asemenea, și de alte probleme vasculare precum atacul cerebral, astfel că aceste rezultate subliniază legătura dintre problemele vasculare și sănătatea creierului”, a comentat Mary Cushman, autoare a studiului.

Cercetătorii au studiat, de asemenea, și nivelul de factor VIII, o proteină care ajută la coagularea sângelui. Un nivel ridicat de factor VIII este legat de un risc crescut de tulburări cognitive și demență, iar persoanele cu grupă de sânge AB au în medie un nivel mai ridicat al acestei proteine decât persoanele cu alte grupe de sânge.